7 Petua Hilang Mengantuk Di Pejabat Supaya Kepala Tak Terhantuk Di Skrin Komputer

Kau share, Kau hado!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

“Kau nih Roy, aku tengok hari-hari kau mengantuk. Kepala kau tuh tiap hari terhantuk kat skrin komputer. Aku pulak yang rimas tengok kau hari hari macam nih”

“Tuh lah Man, aku pun geram dengan diri aku sendiri yang asyik mengantuk nih. Kau ada petua atau tips untuk elak atau hilangkan mengantuk tak? Kalau kena bayar pun, aku sanggup bayar. Tak tahan aku nak melawan tiap hari. Kerja pun tak boleh fokus.”

Mengantuk di pejabat

Buruk Sangat Rupanya Kalau Setiap Hari Macam Ni kan?

Mengantuk memang masalah atau dilema biasa untuk orang bekerja. Memang mengganggu. Orang cakap kalau mengantuk ubatnya hanya tidur. Memang betul. Tapi di pejabat takkan nak tidur pulak kan? Kalau buat perangai asyik tidur di pejabat, hujung tahun orang lain melompat tengok bonus berbulan bulan. Kita? Menangis hujung katil mengenang nasib diri. Aduh. Tak dapat nak tolong.

Suka atau tidak kita kena cari cara bagaimana nak mengatasi mengantuk yang tak tertahan tahan semasa di pejabat? Mungkin boleh ikuti petua petua yang disenaraikan di bawah. Mana tahu boleh membantu.

MINUM AIR KOSONG

Punca badan tak bermaya biasanya berlaku bila badan kita tidak cukup air. Jadi sediakan botol air di pejabat dan sentiasa minum. Waktu pejabat dari jam 8 pagi hingga 5 petang boleh habiskan sekurang kurangnya 2 liter air. Amalkan setiap hari dan rasakan perbezaannya.

SENAMAN RINGAN

Apabila rasa mengantuk, cuba lakukan senaman ringan di kiub tempat kerja anda. Lakukan regangan ringan serta mungkin boleh teruskan kerja dengan cara berdiri dan membuat sedikit gerakan. Jangan pedulikan pandangan rakan sekerja yang lain, janji boleh menghilangkan rasa mengantuk kita.

TARIK DAN HEMBUS NAFAS

Untuk tarik dan hembus nafas, ada teknik yang tertentu. Normal kita akan tarik dan hembuskan nafas dengan laju. Namun kali ini tekniknya sedikit berbeza. Tarik nafas dalam dalam dan tahan nafas serta hembus perlahan lahan. Kira dalam hati hembusan yang dilakukan sehingga mencapai 21 saat. Anda pasti akan rasa perbezaannya. Cubalah.

teknik tarik dan hembus nafas elak mengantuk

Tarik dan Hembus Nafas Perlahan lahan Untuk Kurangkan Mengantuk

TIDUR AWAL

Waktu tidur yang paling sesuai setiap malam adalah antara jam 10 malam hingga 2 pagi. Menurut kajian, 4 jam waktu tidur adalah waktu tidur yang paling lena atau dalam Bahasa Inggeris disebut “deep sleep”. Sebolehnya kita uruskan masa seharian supaya tiada sebarang aktiviti dilakukan bermula jam 10 malam.

Selesaikan segala urusan sebelum jam 10 dan masuk tidur awal. Bila bangun nanti badan pasti lebih segar dan tidak lesu. Disiplin kan seluruh ahli keluarga supaya mengikut waktu tidur ini setiap hari. Lagipun, kalau tidur awal memudahkan kita untuk bangun solat malam.

BASUH MUKA

Teknik ini memang tidak menjadi masalah kepada kaum lelaki. Tapi bagi kaum wanita, ia pasti tidak akan dipraktikkan tambah tambah lagi muka telah di tepek dengan mekap tebal dan berbulu mata palsu. Nanti comot pula kan? Ok, bagi kaum wanita boleh cuba tips atau petua yang lain.

LIHAT OBJEK YANG BERWARNA HIJAU

Bonus untuk mereka yang pejabatnya di sebelah padang golf dan mempunyai dinding lutsinar. Memang sejuk mata apabila memandang kawasan hijau. Kalau boleh keluar dari ruang kawasan pejabat, mungkin boleh keluar dan melihat lihat pohon pohon hijau. Kalau tiada semua itu, cari apa apa yang berwarna hijau dan tenung. Warna hijau memang menyejukkan mata.

MINUM TEH AJAIB

Ini paling mudah. Cuba bancuh dan minum. Sejuk atau panas. Memang berkesan. Terus terbuntang mata. Banyak pula khasiat lain contohnya mempertingkatkan metabolisme badan jadi proses nak kuruskan badan pun jadi lebih mudah. Ia juga kaya anti oksida yang mana kita tahu anti oksida dapat elakkan kanser. Bukan setakat dapat hilangkan mengantuk, malah ia juga memberi tenaga segera yang tahan selama berjam jam. Haram sama sekali untuk minum teh ini pada jam 9 malam kerana kesannya adalah tak boleh tidur sehingga pagi. Hehe.

Teh yang dapat elakkan mengantuk

Teh Ajaib Yang Pasti Dapat Selesaikan Masalah Mengantuk di Pejabat

Mengantuk di pejabat sebenarnya memberi gambaran yang negatif kepada rakan sepejabat anda. Bukan apa, setiap hari asyik mengantuk memang akan menggambarkan kita seperti ada masalah kesihatan. Kita jadi tak aktif dan lemau. Badan juga sentiasa rasa lesu. Kerja dan juga pasti terganggu. Kita pun mesti tak tertanggung nak melayan mengantuk sepanjang masa setiap hari di pejabat kan?

Jadi, seelok eloknya perlu cari jalan untuk masalah ini diselesaikan segera. Teh ajaib secara peribadi adalah pilihan saya. Dan Alhamdulillah setakat ini tidak mengecewakan. Mengantuk hilang. Tenaga berlebihan. Badan makin ramping. Dapat bantu kawal selera makan. Elakkan kanser. Wah. Banyaknya bonus. Best sangat kan? Rugi kalau tak cuba.

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge