Sakit jantung berlubang : Ayah jadi bahan ‘ujikaji’ anak sendiri.

Kau share, Kau hado!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Hati anak mana yang tak hancur luluh bila doktor sahkan ayahnya menghidap sakit jantung berlubang. Itu baru perasaan Kak Kep. Bayangkan perasaan mak macam mana. Masih teringat ingat lagi momen di mana kami sekeluarga mengelilingi ayah ketika ayah akan di ubah dari wad biasa ke bilik pembedahan. Mengalir air mata Kak Kep bila teringat mak peluk ayah sebelum attendan hospital mengubah ayah dari katil wad ke katil bilik pembedahan. Masih segar di ingatan bila membisikkan ke telinga ayah “Ingat Allah ayah, Ingat Allah” kerana itu juga yang ayah bisikkan ke telinga Kak Kep ketika Kak Kep menjalani pembedahan jantung berlubang ASD ketika berusia 14 tahun.

Ya, tahun 1996 Kak Kep pernah menjalani pembedahan jantung ASD. Dan ayah ulangi pula pada tahun 2012 menjalani pembedahan yang sama. Penantian selama 6 jam merupakan penyeksaan untuk kami sekeluarga. Menunggu di luar bilik pembedahan untuk menerima sebarang berita dari pakar bedah kami perlu sentiasa bersiap sedia. Bayangkan pembedahan yang memerlukan jantung ayah dihentikan. Ya Allah.. berat untuk kami sekeluarga. Allah Maha Mengasihani. Doa mak doa Kak Kep dan adik beradik dimakbulkanNya. Ayah selamat menjalani pembedahan dan semakin sihat dari sehari ke sehari. Alhamdulillah.

sakit-jantung

KISAH SAKIT JANTUNG BERLUBANG AYAH

Ayah Kak Kep tak hisap rokok. Badan dia pun tak gemuk. Umur dah lebih 60 tahun tapi seluar waktu umur 30-an masih lagi dia boleh pakai. Berat badan unggul gittew. Dia tak ada sakit apa-apa. Kencing manis, darah tinggi semua tak ada. Mungkin juga keturunan sebab mak ayahnya (tok & tokwan Kak Kep) pun tak ada masalah penyakit kencing manis dan darah tinggi. Cuma dia selalu kena gout. Sebab dia juga peminat udang, ketam, sotong.

Tapi ayah Kak Kep nih bukan lah yang jenis menjaga makan sangat. Dalam erti kata yang lain, semua dia bedal. Siapa tau lemak lembu tak pecah. Orang panggil ‘harimau menangis’. Tau kan? Nama harimau menangis nih sebab kalau harimau tak dapat makan part nih dia akan menangis. Tu dia, sampai tahap macam tuh. Sama la ayah Kak Kep. Itu memang kegemaran dia. Kalau pi market (pasar) dia jumpa, mesti dia beli. Goreng minyak dan makan dengan nasi panas panas. Bayangkan. Patutnya lemak kita buang kan? Ini siap pi cari dan makan lemak. Huhu.

Risau jugak dengan diet dia. Di sebabkan time tuh Kak Kep dah terkena sampuk #shakleeeffect, maka Kak Kep pun suggest la dia amik satu supplemen saja. Dia memang tak suka makan makan supplemen semua nih. Nanti dia komplen badan panas la itu la ini la. Sebab nak ngelat takmo makan. So, Kak Kep pun suggest supplemen dari Shaklee yang paling senang dia nak amik iaitu VIVIX.

Sebab? Satu sudu kecik sebelum tidur. Sekali sehari. Memang tak lupa. Nasib baik dia ikut saja arahan anak dia nih. Sebab kali nih memang Kak Kep paksa. Dia istiqomah makan sampai setengah botol. Sehinggalah kaki dia bengkak teruk dan bengkak tuh melarat sampai ke pinggang. Muka ayah jadi sembab. Muka ayah jadi bengkak. Kami semua masih lagi ingat yang ayah kena gout macam selalu. Tapi kali nih lepas makan ubat gout pun macam tuh jugak tak surut. Sehinggalah kami melawat sepupu Kak Kep yang pernah bekerja di Institut Dada Negara.

Sekali sahaja sepupu Kak Kep pandang, dia terus cakap ini mesti berkaitan dengan jantung.  Sebab ayah nampak sangat teruk. Dari kaki hingga ke perut naik ke muka semua bengkak teruk. Kami bawa ayah ke Klinik Kardiologi, Hospital Pulau Pinang cadangan dari sepupu Kak Kep tuh. Syukur ketua jabatan Klinik Kardiologi itu adalah kawan kepada sepupu Kak Kep. Hasil echocardiogram memang memeranjatkan.

Mana taknya. Bukan hanya satu tapi ayah ada tiga masalah jantung sekaligus. Kalau satu pun dah terkejut. Inikan pula 3 masalah. Ayah ada masalah injap rosak, jantung berlubang (Atrial Septal Defect -ASD) dan arteri tersumbat. Menurut doktor perlu dibedah segera kerana jantung ayah bengkak teruk. Injap juga tidak berfungsi. MashaaAllah. Kami sekeluarga memang terkejut sangat sangat. Berita nih memang mengejutkan. Ayah demam pun jarang jarang sekali. Inikan pula nak menghadapi pembedahan jantung dalam masa terdekat.

fig20_asd

Jauh di sudut hati, Kak Kep bersyukur sangat kerana beri ayah VIVIX. Kalau lah Kak Kep tak beri VIVIX pada ayah, mungkin sehingga sekarang masalah kaki bengkaknya kami ingat berpunca dari sakit gout. Hakikatnya, ada penyakit kronik lain yang tersembunyi. Mungkin juga tiba tiba sahaja ayah boleh terkena serangan jantung sehingga colapse atau boleh terkena serangan strok. Nauzubillah. Minta dijauhkan. Bersyukur sangat sangat Kak Kep ambil langkah bijak dengan memberi ayah VIVIX.

VIVIX – walaupun botolnya kecil tapi isinya memang amazing. So, sekarang Kak Kep dah tau. VIVIX nih sekiranya dia tak dapat sembuhkan punca sakit yang kita alami, dia akan beri petunjuk untuk kita buat pemeriksaan lanjut. Alhamdulillah, ditemukan dengan si botol merah hati ini. Alhamdulillah ayah juga selamat menjalani pembedahan menampal lubang dan menggantikan injap yang rosak. Rupa rupanya, sakit jantung berlubang yang ayah alami adalah sejak dia lahir kata doktor. Fuhhhh.. bayangkan kalau ayah merokok, jantung ayah pasti lagi teruk keadaannya.

Selesai pembedahan, doktor juga memuji kerana ayah kuat, cepat sembuh dan jantung macam orang muda. Pakar bedah juga mengaku yang pembedahan yang dijalankan mudah kerana ayah tidak merokok. Proses untuk baikpulih keadaan seperti sediakala berlaku sangat cepat. Ayah tak seperti berumur 60 tahun ke atas kata doktor. Alhamdulillah.

Sekarang? Ayah masih lagi mengamalkan VIVIX. InshaaAllah sampai bila bila. Selagi terdaya Kak Kep akan usaha supaya bekalan VIVIX untuk ayah takkan putus. Apa lah sangat RM475 untuk harga sebotol VIVIX nak dibanding dengan nilai SEKETUL JANTUNG AYAH.

vivix-aggur-muskadin

Dalam masa yang sama Kak Kep dan keluarga tak putus putus berdoa semoga Allah SWT memberi kesihatan yang terbaik kepada ayah sampai bila bila. InshaaAllah.

Kenapa VIVIX dikatakan ‘tonik ajaib’?

Antara manfaat utama VIVIX ialah :
  • Menggalakkan penuaan yang sihat
  • Membantu mengelakkan kanser
  • Mengurangkan risiko penyakit jantung
  • Mengurangkan komplikasi kencing manis atau diabetes
  • Mengawal tekanan darah normal
  • Meningkatkan kesihatan arthritis & menyokong kesihatan sendi
  • Bantu mengurangkan insiden penyakit nyanyuk
  • Menggalakkan kehilangan berat badan (suka sangat part nih kan? Hehe)
  • Meningkatkan sistem imun
  • Menyokong kesihatan mata
  • Menggalakkan kesihatan keseluruhan
Dan siapa yang memerlukan Vivix ??
  • Pesakit Sistemik Lupus Erythematosus (SLE)
  • Individu yang mempunyai risiko menghidap kanser melalui keturunan atau pernah menghidap kanser
  • Individu menghidap penyakit jantung
  • Individu menghidap kencing manis (diabetes)
  • Individu menghidap atau pernah di serang strok
  • Individu menghidap tekanan darah tinggi
  • Individu yang mempunyai ketagihan merokok
  • Individu menghidap masalah mata (cth : rabun dan katarak)
  • Warga Emas yang menghidapi insiden nyanyuk
  • Individu yang mementingkan kesihatan keseluruhan dan anti penuaan
 Nak balik kampung sempena cuti sekolah nih? Apa kata bawak balik 2 botol VIVIX untuk mak dan ayah. Sorang sebotol. Sebab kalau beli 2 botol dapat keahlian SHAKLEE secara PERCUMA. Jangan berkira sangat dengan mak ayah sebab mereka tak pernah berkira dengan kita dari kita kecil betul tak? Kalau nak beli 2 botol boleh hubungi nombor di bawah :

011 2526 6427 (Kak Kep) / 012 420 7544 (Puan Linda)

Whatsapp/Telegram/SMS/Call

+974 3301 4039

Whatsapp/Telegram

10494520_496893787077379_1714230632602074552_n

Kalau nak beli sebotol boleh klik terus jek button kat bawah nih. Senang. Pembelian VIVIX tanpa kos pos. Memang mudah dan berbaloi.

JK Niaga Beli Sekarang

Hubungi kami segera

Whatsapp/SMS/Call

011 2526 6427 @ 012 420 7544

Telegram / Whatsapp

+974 3301 4039

PM di Facebook : Hasliana Md Saad / CaptVitamin

Like page : CaptVitamin

Email : hasliana.mdsaad@gmail.com

Website : www.captvitamin.com

* DISCLAIMER : These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge